Wednesday, February 25, 2009

Γενικά: Tέσσερεις ελληνικές υποψηφιότητες για τα νέα 7 θαύματα του κόσμου

Μετά την ανακήρυξη των νέων 7 Θαυμάτων του Κόσμου που έγινε το 2007, ένας καινούργιος διαγωνισμός έχει ξεκινήσει στο διαδίκτυο με στόχο την ανάδειξη των νέων 7 Θαυμάτων της Φύσης. Μέχρι στιγμής έχουν προταθεί εκατοντάδες μέρη ενώ εκτιμάται ότι περισσότεροι από 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι θα ψηφίσουν μέσω της σχετικής ιστοσελίδας τα νέα 7 θαύματα της φύσης.
Οι εμπνευστές της κίνησης αισιοδοξούν ότι ο διαγωνισμός θα αφυπνίσει τον κόσμο, θα συμβάλλει σημαντικά στην ενημέρωσή του για την απίστευτη ποικιλία και ομορφιά της φύσης που μας περιβάλλει και τελικά θα τον ευαισθητοποιήσει όσον αφορά την προστασία αυτής της ομορφιάς.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται και στο σύνθημα του διαγωνισμού «αν θέλουμε να σώσουμε κάτι, πρώτα πρέπει να το εκτιμήσουμε». Η καμπάνια για την ανάδειξη των νέων 7 θαυμάτων του κόσμου το 2007, είχε μεγάλη απήχηση στον κόσμο. Ψήφισαν περισσότεροι από 100 εκατομμύρια άνθρωποι.
Επιπλέον, ο διαγωνισμός είχε θετικά αποτελέσματα στις τοπικές οικονομίες των τοποθεσιών που συμμετείχαν. Ειδικότερα ο τουρισμός στις συγκεκριμένες περιοχές παρουσίασε αυξητικές τάσεις.
Στο Μάτσου Πίτσου παραδείγματος χάριν, στο Περού, οι επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 70% μετά την ψήφισή του στα νέα 7 θαύματα του κόσμου.
Πίσω από τις καμπάνιες για τα νέα 7 θαύματα, βρίσκεται το μη κερδοσκοπικό Ίδρυμα Τα Νέα 7 Θαύματα που έχει κοινούς σκοπούς και στόχους με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, δηλαδή την ενημέρωση των πολιτών όλου του κόσμου, μέσα από το Ιντερνετ, την τηλεόραση, ταινίες και βιβλία, για τους κινδύνους καταστροφής και παρακμής των φυσικών και ανθρώπινων μνημείων, αλλά και την ενθάρρυνση της έκφρασης της γνώμης και της απ ευθείας συμμετοχής δια μέσου της ψήφου τους.
Οι υποψηφιότητες για τα νέα 7 θαύματα της φύσης αφορούν καθαρά φυσικές τοποθεσίες ή μνημεία της φύσης στα οποία δεν υπάρχει καμμία ανθρώπινη παρέμβαση.
Οι υποψηφιότητες πρέπει να ανήκουν σε μία από τις παρακάτω κατηγορίες: σπηλιές, φαράγγια, φιόρδ, ακτογραμμές, δάση, παγόβουνα, βουνά και βράχοι, ηφαίστεια, ύφαλοι, θάλασσες, λίμνες, ποτάμια, καταρράκτες κτλ.
Ανάμεσα στα μέρη που έχουν προταθεί είναι ο Αμαζόνιος στη Νότια Αμερική, o Μέλας Δρυμός στη Γερμανία, τα νησιά Αζόρες στην Πορτογαλία, ο βράχος του Γιβραλτάρ, τα νησιά Μπόρα Μπόρα στη Γαλλική Πολυνησία, τα νησιά Γκαλαπάγκος στο Εκουαδόρ, η έρημος Καλαχάρι στη Ναμίμπια, το Γκράν Κάνυον στις ΗΠΑ, οι Μαλδίβες, η λίμνη του Λοχνες στη Μεγάλη Βρετανία, το Mont Blanc στις Άλπεις, το ορεινό συγκρότημα Marmolada στην Ιταλία.

Οι ελληνικές υποψηφιότητες είναι :


  1. Το απολιθωμένο δάσος της Λέσβου, μάρτυρας της έντονης ηφαιστειακής δραστηριότητας που σημειώθηκε στο Βόρειο Αιγαίο πρίν 20 εκατομμύρια χρόνια περίπου, με ιδιαιτερότητα την διατήρηση απολιθωμένων ριζικών συστημάτων δένδρων σε πολύ καλή κατάσταση, αλλά και τα απολιθώματα μεγάλων σπονδυλόζωων Κατωτέρου Μειοκαίνου, σπάνια για όλο τον ευρωπαϊκό χώρο.

  2. Ο Όλυμπος, η κατοικία των Θεών του ελληνικού πανθέου, ένα από τα υψηλότερα βουνά στην Ευρώπη, με μοναδική ποικιλία σε χλωρίδα και πανίδα και εκατοντάδες ενδημικά είδη.

  3. Τα Μετέωρα, το σπάνιο γεωλογικά φαινόμενο των θεόρατων βράχων που σχηματίστηκαν πριν 60 εκατομμύρια χρόνια και σήμερα φιλοξενούν το δεύτερο πιο σημαντικό συγκρότημα μοναστηριών στην Ελλάδα μετά το Άγιο Όρος.

  4. Η Σαντορίνη, με τη μοναδική φυσική ομορφιά, που μαζί με τα μικρότερα ηφαιστειογενή νησιά του αρχιπελάγους είναι στην ουσία ό,τι απέμεινε από το νησί Στρογγύλη μετά την τεράστια ηφαιστειακή έκρηξη που σημειώθηκε το 1613 π.Χ. και είχε ως αποτέλεσμα καταστροφή του προϊστορικού πολιτισμού του νησιού και την δημιουργία αυτού που σήμερα ονομάζουμε καλδέρα της Σαντορίνης.

Το σημαντικό της όλης κίνησης είναι ότι με την ενημέρωση και την κινητοποίηση όλων, αυτοί οι θησαυροί της φύσης που έχουμε κληρονομήσει, τόσο οι φυσικοί όσο και εκείνοι που έχουν δημιουργηθεί από τους ανθρώπους, μπορούν να απολαύσουν τον σεβασμό που τους αξίζει και τελικά μπορούν να διατηρηθούν για τις μελλοντικές γενεές. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει και η ιστοσελίδα των θαυμάτων του κόσμου : «Η κληρονομιά μας είναι το μέλλον μας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Friday, February 20, 2009

Έθιμα της Τσικνοπέμπτης

Την Τσικνοπέμπτη «τσίκνιζαν» το ψητό κρέας για να μυρίσει στη γειτονιά γιορτάζοντας την «κρεατινή» Αποκριά, και μετά την «Τυρινή», οι νέοι έκλεβαν ένα μακαρόνι και το έβαζαν κάτω από το μαξιλάρι τους για να ονειρευτούν ποια θα πάρουν. Εκείνες τις μέρες οι νέοι έφτιαχναν και αερόστατα. Ένα ελαφρύ στεφάνι μια κόλα λεπτό χρωματιστό χαρτί κι ένα στουπί ποτισμένο με πετρέλαιο μέσα σε ένα τενεκεδάκι και ήταν έτοιμα. Τα άφηναν να πάνε ψηλά, και συναγωνίζονταν ο ένας τον άλλο ποιος θα κάνει το μεγαλύτερο και ποιο θα πάει ψηλότερα.

Τσικνοπέμπτη Σκόπελος
Στο χωριό Κλήμα της Σκοπέλου, οι κάτοικοι, αφού φάνε και τραγουδήσουν στα σπίτια τους, ξεχύνονται στις γειτονιές και χορεύοντας συγκεντρώνονται όλοι στο Πεύκο όπου και συνεχίζουν το γλέντι μέχρι το πρωί.

Τσικνοπέμπτη Πελοπόννησος
Σε όλη την περιφέρεια την Τσικνοπέμπτη σφάζουν χοιρινά από τα οποία φτιάχνονται λογιών λογιών καλούδια. Η πηχτή, οι τσιγαρίδες, τα λουκάνικα, η γουρναλοιφή και το παστό είναι ορισμένα από αυτά.

Τσικνοπέμπτη Πάτρα
Στην Πάτρα υπάρχει έθιμο της Κουλουρούς. Η Γιαννούλα η Κουλουρού πιστεύει λανθασμένα δύο πράγματα. Το πρώτο ότι ο Ναύαρχος Ουίλσον είναι τρελά ερωτευμένος μαζί της και το δεύτερο ότι έρχεται να την παντρευτεί. Έτσι λοιπόν, ντύνεται νύφη και με την συνοδεία των Πατρινών πηγαίνει στο λιμάνι της πόλης για να προϋπαντήσει τον καλό της. Γύρω της ο κόσμος ξεφαντώνει και διασκεδάζει με τα καμώματα της.

Τσικνοπέμπτη Κομοτηνή
Εδώ την Τσικνοπέμπτη καψαλίζουν την κότα που θα φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (Κυριακή της Απόκρεω). Επίσης τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσουν αυτήν την ημέρα βρώσιμα δώρα. Ο άντρας στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον λεγόμενο κούρκο, ενώ εκείνη του στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Ο έρωτας εξάλλου περνάει από το στομάχι.

Τσικνοπέμπτη Σέρρες
Στις αλάνες ανάβονται μεγάλες φωτιές στις οποίες αφού ψήσουν κρέας, πηδούν από πάνω τους. Τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ, αναλαμβάνει να κάνει «προξενιά» ανακατεύοντας ταυτόχρονα την θράκα της φωτιάς με μία βέργα.

Η πετεγολέτσα
Η πετεγολέτσα , το πετεγουλιό όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό. Η πετεγολέτσα πραγματοποιείται το βράδυ τής τελευταίας Τσικνοπέμπτης, στην Πιάτσα κοντά στην τοποθεσία κουκουνάρα, τής πόλης τής Κέρκυρας. Εδώ στήνεται ολόκληρη παράσταση και συμμετέχουν διάφορες νοικοκυρές από τα κοντινά σπίτια τής παλιάς πόλης, στην πιάτσα. Στήνεται ένα πραγματικό, πετεγουλιό, κουτσομπολιό, στα παράθυρα των σπιτιών από τις νοικοκυρές και με ξεκαρδιστικές ιστορίες βγαίνουν όλα τα άπλυτα εις την φόρα των υποτιθεμένων πού έπεσαν σε διάφορα αμαρτήματα. Παντρεμένες με ερωμένους, ανύπαντρες με νόθους ,παντρεμένοι με σχέση με παντρεμένες όλα τα εν οίκω εν δήμω.

Friday, February 13, 2009

Γενικά: Η ιστορία της αποκριάς

Η αποκριά, έχει τις ρίζες της στην αρχαιότητα, αφού μεταμφιέσεις εμφανίζονται γύρω στο 2000 π.Χ. στην Ασία. Στον ελλαδικό χώρο εξαπλώνεται η Διονυσιακή λατρεία από την Αρχαϊκή εποχή και μετά, με διάφορες γιορτές όπως τα Βάκχεια, Κώμοι, Λήναια, Ανθεστήρια. Κάποια στοιχεία τους έχουν παραμείνει αναλλοίωτα με το πέρασμα των χρόνων και τα συναντούμε και σήμερα, μεταξύ των οποίων είναι οι μεταμφιέσεις, οι χοροί και η οινοποσία.

Σε πιο πρόσφατες εποχές, οι μεταμφιέσεις κυριαρχούσαν όχι μόνο στο Βυζάντιο, όπου η απόκρια έπαιρνε πάνδημο χαρακτήρα, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη καθώς και σε άλλους λαούς. Ο μεταμφιεζόμενος άλλοτε έπαιρνε μαγική δύναμη για να τη χρησιμοποιήσει για το καλό της παραγωγής και άλλοτε για να ξεγελάσει τα επιβλαβή πνεύματα.
Ωστόσο η συνήθεια αυτή, ήδη από τον 2ο μ.Χ. αιώνα, βρήκε αντίθετη την εκκλησία που έβλεπε σε αυτές τις εκδηλώσεις τη συνέχιση των ειδωλολατρικών εθίμων. Παρ’ όλες όμως τις απαγορεύσεις, οι γιορτές αυτές επιβίωσαν κάτι που ανάγκασε την εκκλησία κατά τα τέλη του 7ου αιώνα να ασχοληθεί με αυτή τη συνήθεια των Βυζαντινών.
Κύρια στοιχεία της Αποκριάς είναι το κέφι, η ευτυχία, οι αστεϊσμοί και προπαντός οι μεταμφιέσεις. Στοιχεία που της δίνουν έναν εντελώς ιδιαίτερο τόνο και τη διαφοροποιούν ουσιαστικά από τις άλλες μέρες του χρόνου.
Ο παραδοσιακός εορτασμός της Αποκριάς κορυφώνεται την τελευταία Κυριακή, την Κυριακή της Τυροφάγου, που λέγεται και Τρανή Αποκριά.

Τα καρναβάλια της Ελλάδας

Πατρινό Καρναβάλι, Ρεθυμνιώτικο Καρναβάλι, Καρναβάλι και Κούλουμα στο Διαβολίτσι (Περιοχή: Μεσσηνία, Δήμος Ανδανίας), Το καρναβάλι της Ξάνθης, Το καρναβάλι της Ζακύνθου, Το καρναβάλι της Κεφαλονιάς, Το καρναβάλι της Νάουσας
Το καρναβάλι της Σκύρου, Το καρναβάλι της Άμφισσας, Το καρναβάλι στα Ιωάννινα
Το καρναβάλι της Κοζάνης, Το καρναβάλι του Μοσχάτου

Thursday, February 5, 2009

Ήθη και Έθιμα της Ελλάδας

Οι παραδόσεις έχουν άμεση σχέση με τη χριστιανική θρησκεία, αλλά ορισμένες από αυτές έχουν καθαρά παγανιστικές καταβολές. Η πλειοψηφία των Ελλήνων είναι προληπτικοί και πιστεύουν στη μαγγανεία. Οι παραδόσεις και οι δεισιδαιμονίες διαφέρουν από νησί σε νησί, χωριό σε χωριό και από περιοχή σε περιοχή. Ορισμένες από τις παραδόσεις που διαιωνίζονται ως τις μέρες μας, τόσο από τους πρεσβύτερους, όσο και από τους νεώτερους, είναι οι:

Ονομαστική Εορτή: Οι περισσότεροι Έλληνες φέρουν το όνομα ενός αγίου της Ορθοδοξίας και εορτάζουν μαζί του κάθε χρόνο. Ανήμερα της ονομαστικής εορτής ενός ατόμου, η οικογένεια του και όλοι οι φίλοι τον επισκέπτονται για να του "ευχηθούν" και να του προσφέρουν συμβολικά δώρα. Ο εορταζόμενος τους υποδέχεται με γλυκά, μεζεδάκια και καλό κρασί. Στην Ελλάδα η ονομαστική εορτή είναι πιο σπουδαία από ότι τα γενέθλια.

Αρραβώνες: Στην Ελλάδα τα ζευγάρια πριν παντρευτούν αρραβωνιάζονται. Ο άντρας ζητάει από τον πατέρα της νύφης το χέρι της και όταν όλοι αποδεχθούν τη πρόταση του γάμου καλείται στην οικία ένας παπάς για να ευλογήσει τις βέρες πριν τις τοποθετήσει στο αριστερό χέρι του άντρα και της γυναίκας. Οι προσκεκλημένοι εύχονται στους μελλόνυμφους "Καλά στέφανα" και "Η ώρα η καλή". Η τελετή των αρραβώνων τελείται πλέον κυρίως στα νησιά και τα χωριά. Στη πρωτεύουσα συχνά παραλείπεται.

Γάμος: Αν και τα προικοσύμφωνα έχουν πλέον καταργηθεί, σε πολλές περιοχές της Ελλάδας κυρίως στην επαρχία η μητέρα, οι γιαγιάδες και οι θείες "προικίζουν" τη νύφη με σεντόνια, πετσέτες, τραπεζομάντιλα και άλλα εργόχειρα ο δε πατέρας της νύφης χαρίζει στους μελλόνυμφους ένα επιπλωμένο σπίτι. Την ημέρα του γάμου γυναίκες από την οικογένεια και φίλες βοηθούν τη νύφη να ντυθεί και να ετοιμασθεί. Όλα αυτά γίνονται άνευ τη παρουσία του γαμπρού διότι θεωρείται γρουσουζιά εάν ο υποψήφιος σύζυγος δει τη νύφη πριν τη τελετή.Κατά τη διάρκεια της τελετής ο κουμπάρος και η κουμπάρα δίνουν τις βέρες στον παπά και σταυρώνουν τα στέφανα πάνω από τα κεφάλια του ζευγαριού. Όταν ξεκινήσει ο Χορός του Ησαΐα οι προσκεκλημένοι πετάνε ρύζι και κουφέτα στους νεόνυμφους. Μετά τη λήξη της τελετής το ζευγάρι παραμένει στην εκκλησία μέχρι να αποχαιρετήσει όλους τους προσκεκλημένους που στήνονται στην ουρά για να τους ευχηθούν "να ζήσετε" και "καλούς απογόνους". Εν συνεχεία, πριν την αναχώρηση του γαμπρού και της νύφης για τον μήνα του μέλιτος, συνήθως όλοι συγκεντρώνονται για να γλεντήσουν, να φάνε και να πιουν σε ένα εστιατόριο ή σε κάποιο άλλο προεπιλεγμένο χώρο.

Βαπτίσια: Η ημέρα της βάπτισης είναι ένα από τα πιο σημαντικά συμβάντα στη ζωή ενός Ορθόδοξου. Λαμβάνει συνήθως χώρα ένα χρόνο μετά τη γέννηση. Πριν τη βάπτιση το βρέφος δεν έχει όνομα. Η τελετή έχει ως εξής: ο νονός (ή η νονά) ξεντύνει το μωρό και το τοποθετεί σε μια άσπρη πετσέτα. Ο παπάς ευλογεί το νερό της κολυμπήθρας και προσθέτει το λάδι. Έπειτα "βουτάει" τρεις φορές το μωρό σε αυτή, επαναλαμβάνοντας το όνομα που έχει επιλεγεί για αυτό (συνήθως επιλέγεται το όνομα της γιαγιάς ή του παππού). Ο παπάς επίσης σταυρώνει το μωρό και τα ρουχαλάκια του με μύρο. Στο τέλος της τελετής οι γονείς φυλάνε τα χέρια των νονών και δέχονται τις ευχές των προσκεκλημένων.

Αποκριές: Το Καρναβάλι (ή Αποκριές) κρατάει τρεις εβδομάδας και τελειώνει τη Καθαρά Δευτέρα. Κατά τη διάρκεια των Αποκριών όλοι μασκαρεύονται και διασκεδάζουν στους δρόμους και στα μπαρ πετώντας σερπαντίνες. Το πιο λαμπρό "Καρναβάλι" της Ελλάδας διεξάγεται στη Πάτρα. Οι Αποκριές στην ουσία είναι ένα παγανιστικό έθιμο άμεσα συνδεδεμένο με τις διονυσιακές εορτές της αρχαιότητας.


Καθαρά Δευτέρα: Η Καθαρά Δευτέρα είναι η πρώτη ημέρα της Σαρακοστής. Οι οικογένειες την ημέρα αυτή κάνουν πικνίκ και πετάνε χαρταετούς.

Πάσχα: Το Πάσχα είναι η σημαντικότερη εορτή της Ορθοδοξίας. Οι γυναίκες βάφουν τα αυγά κόκκινα, οι παππούδες αγοράζουν νέα ρούχα για τα παιδιά και οι νονοί παπούτσια και λαμπάδες. Στην επαρχία τα σπίτια και οι δρόμοι ασβεστώνονται. Τη Μεγάλη Παρασκευή οι πιστοί ακολουθούν τη περιφορά του ανθοστολισμένου Επιταφίου στους δρόμους των χωριών και στις γειτονιές των πόλεων. Το Μεγάλο Σάββατο εορτάζεται η Ανάσταση και όλοι βάζουν τα καλά τους για να πάνε στην εκκλησία. Εκεί, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, σβήνουν τα φώτα για να σημάνουν με αυτό τον τρόπο το έρεβος που τυλίγει τον Χριστό καθώς αναχωρεί προς τον άλλο κόσμο. Τα μεσάνυχτα όμως εμφανίζεται ένας ιερέας που φέρει το Άγιο Φως και το μοιράζει στους πιστούς ψάλλοντας συγχρόνως το «Χριστός Ανέστη». Έξω χτυπάνε οι καμπάνες και οι νέοι πετάνε ρουκέτες. Οι πιστοί σιγά σιγά αναχωρούν για να φάνε με την οικογένεια τους τη πατροπαράδοτη Μαγειρίτσα, το πασχαλινό τσουρέκι και να τσουγκρίσουν τα βαμμένα κόκκινα αυγά.Την επομένη όλοι σουβλίζουν αρνιά, μαγειρεύουν κοκορέτσι, πίνουν ούζο, τραγουδούν και χορεύουν.

Εθνική Εορτή: Επέτειος της απελευθέρωσης από τον Οθωμανικό ζυγό (25 Μαρτίου 1821).28η Οκτωβρίου. Την ημέρα αυτή εορτάζεται το ΟΧΙ του Μεταξά κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου. Οι περισσότεροι Έλληνες στολίζουν τα μπαλκόνια τους με την ελληνική σημαία και το κράτος διοργανώνει παρελάσεις.